Tramwaje i kolejki

W naszych warunkach klimatycznych nie jest wskazane stosowanie spadków ponad 6—7%. Pierwszorzędnym warunkiem sprawności tramwaju i kolejki jest prowadzenie linii na własnym torowisku, uniezależniającym je od ruchu ulicznego kołowego i pieszego. Warunek ten jest trudny do spełnienia w zabudowanym już ciasno Śródmieściu, lecz daje się zwykle zrealizować na przedmieściach i na peryferiach, tj. tam właśnie, gdzie wchodzą w grę większe odległości i konieczność osiągniecia jak największej szybkości. Obok własnego torowiska ważnym warunkiem sprawności są możliwie rzadkie skrzyżowania z ruchem poprzecznym. które nie powinny być zakładane gęściej niż co 350—500 m; przy skrzyżowaniach tych urządza sie przystanki. Natomiast pośrednie wyloty ulic poprzecznych winny być zamykane dla ruchu krzyżującego się z linią tramwaju. Jest to Środek łatwy do zastosowania nawet wtedy, gdy linia idzie w jezdni, tj. bez własnego torowiska i w zabudowanych już dzielnicach śródmiejskich, w których najczęściej właśnie główne arterie ruchu są obciążone niepomierną ilością przecznic i zbędnych skrzyżowań. Przy wprowadzeniu tych ulepszeń linie w śródmieściu mogą osiągnąć szybkość 12—15 km na godzinę, a na własnych torowiskach nawet 25—30 km. Są to szybkości, które już najzupełniej odpowiadają daleko idącym potrzebom ruchu wielkomiejskiego i czynią z tramwaju doskonały Środek komunikacji masowej, dostosowany do wszystkich prawie warunków technicznych i gospodarczych miasta dzisiejszego. Natomiast w starszych dzielnicach śródmiejskich, w ulicach zabytkowych o małej szerokości wskazane jest usuwanie ruchu tramwajowego i przeprowadzenie go bardziej współcześnie budowanymi ulicami odbarczającymi. Układ ogólny sieci tramwajowej powinien być dostosowany z uwzględnieniem podstawy gospodarczej i finansowej do dwóch zadań: obsłużenia ruchu ludności istniejącej i stwarzania nowych dzielnic mieszkaniowych i warsztatów pracy, a więc do racjonalnego rozwoju w przyszłości konstrukcji miasta. Wiąże się z tymi zadaniami dobrze przemyślany układ urządzeń centralnych sieci tramwajowej, jak źródła prądu, warsztaty i remizy w kilku punktach miasta. Te ostatnie warunkują harmonijne, dogodne dla publiczności i personelu rozpoczynanie ruchu w godzinach rannych i zakończanie go w godzinach wieczornych. [patrz też: wkręty samogwintujące typu sw do blach cena, eduwet, projekt altany ogrodowej pdf ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: eduwet projekt altany ogrodowej pdf wkręty samogwintujące typu sw do blach cena

Polecamy rowniez:


Najczęściej czytane:
Pusty tankowiec uderzyl 24 lutego 1977 r. w filar, w wyniku czego na statek runelo przeslo kratownicowe i nastepnie zsunelo sie do wody.

Ofiarą kolizji ze statkiem stał się również most przez rzekę James w Hopewell (St. Zjedn. AP), użytkowany od 1967 r. Pusty tankowiec uderzył 24 lutego 1977 r. w filar, w wyniku czego na statek runęło przęsło kratownicowe i następnie zsunęło się do wody.

Rozwój Krakowa

Na przykładzie rozwoju Krakowa widzimy paradoksalny obraz rozwiązania wadliwego. Wspaniały jego pierścień obronny zrównano z ziemią w okresie bardzo niskiego napięcia życia gospodarczego i minimalnych potrzeb komunikacji. Pozostawiono na głównej i zawsze najbardziej ożywionej arterii ruchu jedyną baszte obronną z bramą Floriańską i z monumentalnym Barbakanem przed nia położonym (patrz plan i widoki Krakowa w […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: