Błędy chaotycznej zabudowy wielkiego miasta w. XIX i XX

Błędy chaotycznej i niesłychanie ścisłej zabudowy wielkiego miasta w. XIX i XX teraz dopiero ujawniają się w najjaskrawszym Świetle. Przy wstrząsającym huku olbrzymich bomb i walących się wielopiętrowych gmachów, obłoki Śmiercionośnych gazów wypełniają z łatwością studzienne podwórka domów i wąskie ulice. Przerwanie komunikacji nie tylko uniemożliwia akcje ratunkową wśród ogarniętej paniką ludności, ale również paraliżuje działalność najważniejszych organów życia miejskiego i państwowego. Wyrok zagłady miasta, budowanego według dotychczasowych metod, zapada w całej pełni. Jak należy temu przeciwdziałać? Pominąwszy środki czynnej obrony lotniczej i artyleryjskiej, która może utrudnić lub opóźnić atak nieprzyjacielski, w budowie miasta nowoczesnego należy się w każdym razie liczyć z możliwością i pełną jego skutecznością. Wielkie bomby lotnicze, rzucane ze znacznej wysokości, przebijają nawet płyty Żelbetonowe o kilku metrach grubości. Nie jest więc rzeczą możliwą osłonięcie całego miasta lub jego dzielnic najważniejszych jakimś pancerzem, który by zapewnił względne choćby bezpieczeństwo gmachów i urządzeń technicznych już istniejących. W poszczególnych tylko wypadkach może być stosowane wykonanie nadzwyczaj kosztownych stropowych płyt ochronnych parumetrowej grubości lub urządzenie schronów głęboko w ziemi. Będą to środki fragmentaryczne i połowiczne, nie chroniące bynajmniej od skutków pożarów, zniszczenia gmachów sąsiednich, zatrucia itd. środki te wkraczają w zakres szczegółowej konstrukcji budowlanej i rozważanie ich nie stanowi zadania urbanisty. Nowoczesna nauka o budowie miasta powinna dać rozwiązanie radykalne i wszechstronne w tym stopniu, jak to czyniła dawniej, tworząc pierścienie obronne dokoła celowo skupionego organizmu miejskiego. Szczególnym i szczęśliwym zbiegiem okoliczności rozwiązanie to pokrywa się całkowicie z tezami budowy miasta, wysnutymi z działania innych czynników urbanistycznych. Polega ono na następujących zasadach konstrukcji miasta: przemyślane pod względem gospodarczym i organicznie związane rozmieszczenie ludności całego państwa w osiedlach o charakterze miejskim i wiejskim, ujęte w formie wielkich założeń regionalnych. W założeniach tych winna dominować zasada unikania wielkich miast i zapewnienia ludności w czasach pokoju maksimum przestrzeni, powietrza i słońca. [hasła pokrewne: zdw bydgoszcz, broker starogard, zdw bydgoszcz wrocław ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: broker starogard starostwo powiatowe legionowo wydział komunikacji zdw bydgoszcz

Polecamy rowniez:


Najczęściej czytane:
Tramwaje i kolejki

W naszych warunkach klimatycznych nie jest wskazane stosowanie spadków ponad 6—7%. Pierwszorzędnym warunkiem sprawności tramwaju i kolejki jest prowadzenie linii na własnym torowisku, uniezależniającym je od ruchu ulicznego kołowego i pieszego. Warunek ten jest trudny do spełnienia w zabudowanym już ciasno Śródmieściu, lecz daje się zwykle zrealizować na przedmieściach i na peryferiach, tj. tam właśnie, […]

Koleje i kolejki elektryczne

Urządzenia przeładunkowe, sieć linii fabrycznych, portowych, urządzeń militarnych, linii dla obsługi elektrowni, gazowni, wodociągów, rzeźni, centrali aprowizacyjnych itd. Dopiero wszechstronne ujęcie zagadnień tych tak z punktu widzenia nauki i potrzeb kolejnictwa, jak również wymagań konstrukcji i formy urbanistycznej daje rękojmię należytego funkcjonowania kolei. Wprowadzenie w ostatnich czasach lekkiego i łatwego pod względem obsługi taboru motorowego […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: