Zewnętrzny zarys wyspy

Zewnętrzny zarys wyspy stanowią wspomniane już wyżej brzegi rzek, dostępne niemal na całym obwodzie dla wielkich nawet okrętów transoceanicznych. Dzięki temu, z wyjątkiem paru kilometrów w północno-zachodniej części wyspy od strony Hudson, całe brzegi te stanowią niemal nieprzerwaną linie bulwarów wyładunkowych i molów różnego typu. Zupełnie wyjątkowe warunki topograficzne i nawigacyjne tworzą tu wręcz nieskończone perspektywy rozwoju ruchu portowego — szczególnie, jeżeli się zważy identyczne dodatnie warunki brzegów przeciwległych — lądowych. Główne ośrodki urządzeń portowych znajdują się w najstarszej dzielnicy miasta i na przylegających brzegach południowego Manhattanu, Tu mają swoje przystanie czołowe kompanie żeglugowe różnych narodowości. Tu przybijają do brzegu 50-ciotysięczno tonowe i większe kolosy morskie, których długość równa się wysokości najwyższych wieżowców New Yorku. Olbrzymia szachownica jednakowych prostokątnych bloków objęła dziś już całą wyspę, a ostatnie lata wypełniły ją Ścisłą zabudową, Schematyczna, ale pod wieloma względami racjonalna i celowa kompozycja urbanistyczna zorganizowała jednolicie obszar tak wielki, jakiego nie znały największe miasta dostępne badaniom nauki współczesnej. Plan ten, ustalony w dwóch wymiarach w początku wieku XIX, głównie i prawie wyłącznie dla zadań sieci komunikacyjnych prowadzą zwykle do pomyślnego rozwiązania tego zagadnienia. Zarzuty najczęściej stawiane dotyczą ciasnoty ulic, z czego jakoby wynika konieczność burzenia poszczególnych domów lub nawet całych bloków o charakterze historycznym. Możemy tu mieć dwa zasadnicze wypadki. Albo mamy do czynienia z miastem niewielkim, w którym niektóre ulice lub ich fragmenty mają charakter zabytkowy; w tym wypadku przeważnie względy i gospodarcze i techniczne przemawiają za przeprowadzeniem ulicy równoległej — odbarczającej, z pozostawieniem drobnego ruchu lokalnego w ulicy zabytkowej i skierowaniem ruchu głównego ewentualnie tranzytowego w nowo przeprowadzoną ulice. [hasła pokrewne: Grzejniki retro, Grzejniki retro projektowanie, Grzejniki retro wnętrz ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: architektura wnętrz architektura wnętrz szczecin Grzejniki retro

Najczęściej czytane:
Uszkodzenie dwupoziomowego mostu przez rzeke Mystic w Bostonie

Uszkodzenie dwupoziomowego mostu przez rzekę Mystic w Bostonie (St. Zjedn. AP) zostało spowodowane przez ciężarówkę ze żwirem jadącą po dolnym pomoście. Uderzyła w słup podpierający górny pomost i wyrwała go, co spowodowało załamanie sześciometrowego odcinka tego pomostu. W katastrofie zginął kierowca.

Charakterystyczne objawy urbanizacji

Spostrzeżenia, dotyczące wielu typowych miast Europy i Ameryki, a zilustrowane na kilku przytoczonych przykładach, wskazują na istnienie charakterystycznych objawów urbanizacji. Na początku wieku XIX miasta leżały w przestrzeniach wolnych, ekonomicznie, społecznie i technicznie mało lub wcale nie zorganizowanych. Europa posiadała obok terenów rolnych wielkie jeszcze Obszary leśne, nieużytki itd. Miasta amerykańskie powstawały w przestrzeni niemal […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: