Zewnętrzny zarys wyspy

Zewnętrzny zarys wyspy stanowią wspomniane już wyżej brzegi rzek, dostępne niemal na całym obwodzie dla wielkich nawet okrętów transoceanicznych. Dzięki temu, z wyjątkiem paru kilometrów w północno-zachodniej części wyspy od strony Hudson, całe brzegi te stanowią niemal nieprzerwaną linie bulwarów wyładunkowych i molów różnego typu. Zupełnie wyjątkowe warunki topograficzne i nawigacyjne tworzą tu wręcz nieskończone perspektywy rozwoju ruchu portowego — szczególnie, jeżeli się zważy identyczne dodatnie warunki brzegów przeciwległych — lądowych. Główne ośrodki urządzeń portowych znajdują się w najstarszej dzielnicy miasta i na przylegających brzegach południowego Manhattanu, Tu mają swoje przystanie czołowe kompanie żeglugowe różnych narodowości. Tu przybijają do brzegu 50-ciotysięczno tonowe i większe kolosy morskie, których długość równa się wysokości najwyższych wieżowców New Yorku. Olbrzymia szachownica jednakowych prostokątnych bloków objęła dziś już całą wyspę, a ostatnie lata wypełniły ją Ścisłą zabudową, Schematyczna, ale pod wieloma względami racjonalna i celowa kompozycja urbanistyczna zorganizowała jednolicie obszar tak wielki, jakiego nie znały największe miasta dostępne badaniom nauki współczesnej. Plan ten, ustalony w dwóch wymiarach w początku wieku XIX, głównie i prawie wyłącznie dla zadań sieci komunikacyjnych prowadzą zwykle do pomyślnego rozwiązania tego zagadnienia. Zarzuty najczęściej stawiane dotyczą ciasnoty ulic, z czego jakoby wynika konieczność burzenia poszczególnych domów lub nawet całych bloków o charakterze historycznym. Możemy tu mieć dwa zasadnicze wypadki. Albo mamy do czynienia z miastem niewielkim, w którym niektóre ulice lub ich fragmenty mają charakter zabytkowy; w tym wypadku przeważnie względy i gospodarcze i techniczne przemawiają za przeprowadzeniem ulicy równoległej — odbarczającej, z pozostawieniem drobnego ruchu lokalnego w ulicy zabytkowej i skierowaniem ruchu głównego ewentualnie tranzytowego w nowo przeprowadzoną ulice. [hasła pokrewne: heban kraków, heban kraków projektowanie, heban kraków wnętrz ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: heban kraków konsorcjum stali zielonka systemy suchej zabudowy

Najczęściej czytane:
Oznaczanie powierzchnie, odpowiadających potrzebom mieszkalnictwa i zabudowy handlowej i przemysłowej

O ile na danym obszarze wchodzi w grę czynnik warowności, w postaci rozlokowania wojsk lub zakładów i urządzeń technicznych wojskowych, należy badania topograficzne przeprowadzić bardzo szczegółowo pod tym właśnie kątem widzenia. Sprawa obrony państwa, nadrzędna w stosunku do lokalnych potrzeb mieszkalnictwa, przemysłu lub handlu, wykazuje często ścisły związek z budową terenu i jego cechami topograficznymi. […]

Druga polowa w. XIX

Druga połowa w. XIX była epoka burzenia jednych cennych zabytków dla rzekomego podniesienia wartości drugich. Ogołocenie genialnych dzieł gotyku — katedry paryskiej i kolońskiej, zniesienie monumentalnego pierścienia Średniowiecznych i renesansowych fortyfikacji, perły zabytkowych miast europejskich — Krakowa, oto typowe i jaskrawe przykłady błędnego i powierzchownego ujmowania spraw i urbanistyki i konserwacji zabytków. W dwóch pierwszych […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: