Miasta europejskie w r. 1914.

Zrodzona zaledwie przed dziesięciu laty technika lotnicza nie gra wtedy jeszcze wielkiej roli. Jednakże jej niebywały rozwój już w ciągu pierwszych dwóch lat wojny sprowadza znaczne zmiany. W wielkich bitwach lat 1917 i 1918 samolot wywiadowczy i bombowy zaczyna rozstrzygać o zwycięstwie. Wówczas, po tysiącach lat działania w płaszczyźnie, technika wojenna zdobyła trzeci wymiar. Zapory wznoszone na płaszczyźnie w mgnieniu oka upadły. Wywiad, atak i obrona w powietrzu obnażyły wszystko to, co przez długie wieki zakrywały i chroniły dawne fortyfikacje. Jednocześnie spotęgowały one wielokrotnie działanie coraz bardziej dalekonośnej artylerii odkrywając cele i kierując ogniem z wielką dokładnością. W ostatnich kilkunastu latach technika wojny lotniczej rozwinęła się bardzo poważnie i zagraża dziś w razie wybuchu wojny istnieniu wielkich miast, zwartych założeń przemysłowych i wysoko zabudowanych dzielnic mieszkaniowych. Najbardziej zagrożone Są najściślej i najwyżej zabudowane dzielnice śródmiejskie («city»), które mieszczą zwykle najważniejsze centra organizmu miasta i nawet całego państwa, Ośrodki administracyjne, dworce kolejowe, ośrodki aprowizacyjne, gmachy telegrafu i poczty, straże ogniowe, siedziby centralnych organów wojska i policji — oto szereg instytucji, których nie tylko zniszczenie, ale i poważne zagrożenie może sparaliżować normalny bieg życia miejskiego. Potężne środki ataku lotniczego pozwalają na zburzenie wszystkich budowli, wznoszonych dotychczasowymi metodami techniki budowlanej. Samoloty bojowe, o szybkości 300 do 1000 km na godzinę, mogą obrzucić bombami każde z miast europejskich w sąsiadujących ze sobą kr ajach w godziny po rozpoczęciu działań wojennych. Bomby burzące, zapalające lub trujące, o wadze paru ton, wywołują ogromne zniszczenia urządzeń technicznych, budowli, kolei itp. oraz powodują wielkie ofiary w ludziach i w psychice ludności całego miasta. Zniszczenie lub znaczne uszkodzenie organów administracyjnych, utrudnienie lub nawet przerwa komunikacji i aprowizacji, długotrwale pożary, zatrucie całych dzielnic Śródmieścia odbijają się w sposób katastrofalny nie tylko na życiu danego wielkiego miasta, lecz również pociągają za sobą jak najgorsze następstwa dla całego państwa. [patrz też: zdw bydgoszcz, broker starogard, zdw bydgoszcz wrocław ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: broker starogard starostwo powiatowe legionowo wydział komunikacji zdw bydgoszcz

Najczęściej czytane:
Charakter rolniczej podstawy ekonomicznej życia

Charakter rolniczej podstawy ekonomicznej życia ówczesnego panował w ogromnej większości miast małych i średnich. Zaledwie drobna część organizmów urbanistycznych, a mianowicie nieliczne miasta wielkie, wyodrębniały się swym ustrojem i budowa Od całości kraju. Poza dość prymitywną siecią dróg żadne inne czynniki natury przestrzennej i konstrukcyjnej nie wiązały bezpośrednio miast owej epoki, Obraz wręcz przeciwny spostrzegamy […]

Podstawowe szlaki komunikacyjne, państwowe i międzynarodowe

Podstawowe szlaki komunikacyjne, państwowe i międzynarodowe, wynikające z samej przyrody, a więc szlaki rzeczne oraz główne kierunki ladowe istniejące, względnie możliwości ich uzupełnienia i prowadzenia oto trzeci punkt badania. Tworzy on ma w zakresie i możliwości gospodarczych, komunikacyjnych itd., a wobec potężnych podobnie jak w wiekach ubiegłych, powstanie, istnienie i rozwój miasta w czasach dzisiejszych […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: