Miasta europejskie w r. 1914.

Zrodzona zaledwie przed dziesięciu laty technika lotnicza nie gra wtedy jeszcze wielkiej roli. Jednakże jej niebywały rozwój już w ciągu pierwszych dwóch lat wojny sprowadza znaczne zmiany. W wielkich bitwach lat 1917 i 1918 samolot wywiadowczy i bombowy zaczyna rozstrzygać o zwycięstwie. Wówczas, po tysiącach lat działania w płaszczyźnie, technika wojenna zdobyła trzeci wymiar. Zapory wznoszone na płaszczyźnie w mgnieniu oka upadły. Wywiad, atak i obrona w powietrzu obnażyły wszystko to, co przez długie wieki zakrywały i chroniły dawne fortyfikacje. Jednocześnie spotęgowały one wielokrotnie działanie coraz bardziej dalekonośnej artylerii odkrywając cele i kierując ogniem z wielką dokładnością. W ostatnich kilkunastu latach technika wojny lotniczej rozwinęła się bardzo poważnie i zagraża dziś w razie wybuchu wojny istnieniu wielkich miast, zwartych założeń przemysłowych i wysoko zabudowanych dzielnic mieszkaniowych. Najbardziej zagrożone Są najściślej i najwyżej zabudowane dzielnice śródmiejskie («city»), które mieszczą zwykle najważniejsze centra organizmu miasta i nawet całego państwa, Ośrodki administracyjne, dworce kolejowe, ośrodki aprowizacyjne, gmachy telegrafu i poczty, straże ogniowe, siedziby centralnych organów wojska i policji — oto szereg instytucji, których nie tylko zniszczenie, ale i poważne zagrożenie może sparaliżować normalny bieg życia miejskiego. Potężne środki ataku lotniczego pozwalają na zburzenie wszystkich budowli, wznoszonych dotychczasowymi metodami techniki budowlanej. Samoloty bojowe, o szybkości 300 do 1000 km na godzinę, mogą obrzucić bombami każde z miast europejskich w sąsiadujących ze sobą kr ajach w godziny po rozpoczęciu działań wojennych. Bomby burzące, zapalające lub trujące, o wadze paru ton, wywołują ogromne zniszczenia urządzeń technicznych, budowli, kolei itp. oraz powodują wielkie ofiary w ludziach i w psychice ludności całego miasta. Zniszczenie lub znaczne uszkodzenie organów administracyjnych, utrudnienie lub nawet przerwa komunikacji i aprowizacji, długotrwale pożary, zatrucie całych dzielnic Śródmieścia odbijają się w sposób katastrofalny nie tylko na życiu danego wielkiego miasta, lecz również pociągają za sobą jak najgorsze następstwa dla całego państwa. [patrz też: zdw bydgoszcz, broker starogard, zdw bydgoszcz wrocław ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: broker starogard starostwo powiatowe legionowo wydział komunikacji zdw bydgoszcz

Polecamy rowniez:


Najczęściej czytane:
Rodzaje środków i sieci komunikacyjnych

Chwilowe zgęszczenie ruchu kołowego w paru zaledwie ruchliwszych punktach miasta lub konieczność zwolnienia szybkości pojazdu na jednym odcinku arterii komunikacyjnej są wysuwane jako ważkie motywy, pozornie uzasadniające potrzebę burzenia szeregu domów milionowej wartości lub nawet wprowadzania nowych linii i środków komunikacji. Nie ma bardziej złudnych i powierzchownych, a jednak bardzo popularnych alarmów, zaciemniających i tak […]

Budownictwo i architektura : Holenderski architekt Wiel Arets nazywał się Dziekanem Wyższej Szkoły Architektury IIT

Dzięki uprzejmości IIT Illinois Institute of Technology (IIT), Alon Cramb ogłosił dzisiaj mianowanie Wiel Aretsa na nowego dziekana IIT College of Architecture. Urodzony w Holandii Arets, cieszący się międzynarodowym uznaniem architekt, pedagog, projektant przemysłowy, teoretyk i urbanista, znany jest ze swoich postępowych badań akademickich i hybrydowych rozwiązań projektowych. Obecnie jest profesorem planowania i projektowania budynków […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: