Układ stacji

Układ stacji bywa różnorodny — zależnie od jej wielkości, potrzeb miasta i warunków terenowych. Stacje małe i średnie są wyłącznie przelotowe, stacje duże — przelotowe lub czołowe. Stacje przelotowe umożliwiają płynny bieg pociągów bez dłuższych postojów, zmiany kierunku i przestawiania parowozów. Stacje czołowe wymagają cofania pociągów pustych drugim parowozem, przestawiania parowozów dla pociągów jadących dalej i wywołują cały szereg zabiegów technicznych, kosztownych i pochłaniających sporo czasu. Koniec wieku XIX, przy olbrzymim rozroście miast i ruchu kolejowego, stworzył szereg wielkich dworców czołowych w miastach europejskich. Powstanie ich było zresztą wynikiem istnienia w tym samym miejscu stacji, pochodzących z pierwszego okresu rozwoju kolejnictwa, gdy nie było jeszcze mowy o pociągach dalekobieżnych, Obsługujących kolejno całe szeregi miast a nawet całych państw, W tym wypadku cechy ujemne dworca czołowego nie występowały na razie tak jaskrawo. Z biegiem czasu jesteśmy świadkami na olbrzymią skalę przedsiębranych robót w celu przerobienia dworców czołowych na przelotowe, Powstaje dworzec Quai ďOrsay w Paryżu z linią podziemną wzdłuż Sekwany, linia średnicowa i dworzec Główny w Warszawie, rozpoczęto roboty przy połączeniu grupy północnych dworców czołowych z południowymi w Berlinie. Prace te wymagają nakładów finansowych w setkach milionów złotych i należą do przedsięwzięć wyjątkowo trudnych. Potwierdzają raczej dziś już utartą regułę budowy stacji przelotowych. System ten pozwala na urządzanie szeregu przystanków na całej długości linii w obrębie obszarów zaludnionych, zabezpiecza szybkość i płynność ruchu. Przy tym dworce przelotowe wymagają parokrotnie mniejszych terenów niż wachlarzowo rozłożone stacje czołowe. Natomiast stawiają one znacznie wyższe wymagania dotyczace przepuszczenia linii kolejowych przez obszar miejski, przewidzenia skrzyżowań ruchu i uksztaltowania architektonicznego całego pasma kolejowego, przenikającego na wylot organizm miejski. tych organów głównych sieci kolejowej powinny być przewidziane liczne urządzenia pomocnicze, ułatwiające obsługę różnorodnych potrzeb miasta przez kolej. [przypisy: kostka granitowa wydajność, farba silikatowa, piasek gliniasty ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: farba silikatowa kostka granitowa wydajność piasek gliniasty

Polecamy rowniez:


Najczęściej czytane:
Piec przesel spadlo do rzeki, która w tym miejscu ma 11 m glebokosci

Woda znosiła barkę i rzuciła nią o most, uszkadzając dalszych 5 przęseł na odcinku niemal 4 km. Poważniejszy wypadek wydarzył się w styczniu 1970 r. , gdy dryfujący w czasie sztormu frachtowiec o ładowności 14000 t uderzył w most w odległości 4,8 km od południowego brzegu i 1,6 km od pierwszej sztucznej wyspy, na której […]

Zagadnienia ulicy lub dzielnicy zabytkowej w mieście dużym

W tym wypadku potraktowanie lokalnego zagadnienia z szerszego punktu widzenia całości komunikacji miejskiej prowadzi zwykle do pozytywnych rozwiązań. Skierowanie ruchu do równoległych ulic pochodzenia późniejszego, nadających się do poszerzenia, rozdwojenie ruchu na dwie ulice jednokierunkowe, rozdwojenia na ruch ciężarowy i osobowy i skierowanie go różnymi ulicami mniej więcej równoległymi oto środki, które w sposób celowy […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: