Budowa stacji towarowych i osobowych

Muszą one być z natury rzeczy w ścisłym związku ze wszystkimi ważniejszymi organami miasta, aby mogły dobrze spełniać swe zadanie. Urządzenia te jako wynik wszechstronnej wiedzy inżynierskiej posiadają swoistą strukturę, wytworzoną blisko stuletnim doświadczeniem i nauką. Jednakże ich dostosowanie do całości miasta pozostawiało i pozostawia w dalszym ciagu wiele do życzenia. W szczególności ostatni okres gwałtownego rozrostu miast dużych i wielkich wywołał liczne braki we wzajemnym ustosunkowaniu miasta i kolei. Dziś wielokrotnie trzeba te braki usuwać i zapewnić’ dalszy racjonalny rozwój tych urządzeń. Skala ich jest bardzo wielka w stosunku do obszaru przeciętnego miasta, a wypływa z długości pociągów i ich ruchu. Pociągi osobowe przekraczają dziś 200 m długości — pociągi towarowe bywają dwukrotnie dłuższe. Skutkiem tego perony stacji osobowych i towarowych budowane są odpowiednio do tych podstawowych wymiarów. Konieczność manewrowania tak długimi zespołami wywołuje potrzebę odpowiednio długich torów stacyjnych, które wyrastają do 1—2 km. To samo dotyczy szerokości terenów stacji. Małe przystanki osobowe i drobne stacje wyładunkowe zadowalają się kilkoma torami. Natomiast już miasta Średniej wielkości wymagają niekiedy kilkunastu torów, a wielkie stacje osobowe, towarowe, rozrządowe posiadają po kilkadziesiąt torów równoległych. Jeden tor bez peronu zajmuje około 4 m szerokości. Tor z peronem, w zależności od rozplanowania stacji osobowej lub towarowej, wymaga przeciętnie 7—12 m szerokości. O ile na peronach wznoszą się budynki: schody, rampy, dźwigi, magazyny, szopy itd., wymiar ten znacznie wzrasta. Wówczas szerokość dla kilkutorowej stacji osobowej może przekroczyć 50 m, a dla towarowej znacznie więcej. Odnosi się to także do torów i całych stacji rozrządowych. Widzimy stąd, jak wielkie są te wymiary i skala urządzeń kolejowych w stosunku do całości miasta i jak ważną rzeczą jest jej skoordynowanie z istniejącymi lub projektowanymi terenami miejskimi. [patrz też: aranżacja wnętrz warszawa, aranżacje wnętrz, architekt warszawa ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: aranżacja wnętrz warszawa aranżacje wnętrz architekt warszawa

Polecamy rowniez:


Najczęściej czytane:
Najpierw usunieto szyny, pomost i niektóre poprzecznice

Przedsiębiorca, który zastosował oryginalny sposób rozbiórki blachownicowego mostu kolejowego był przekonany o poprawności swego postępowania. Najpierw usunięto szyny, pomost i niektóre poprzecznice. Następnie przystąpiono do przecinania środników dźwigarów głównych, zaczynając w punktach położonych kilkanaście centymetrów od końca dolnych pasów. Cięcie przebiegało po krzywiźnie w górę, ku środkowi przęsła, gdzie pozostawiono krótki nieprzecięty odcinek . Zamierzono […]

Promień łuku po, którym porusza się pociąg

Długość, waga i nośność wagonów osobowych i ciężarowych, przekraczająca czterdzieści ton, długość pociągów, składających sie z kilkudziesieciu lub nawet stu wagonów towarowych wymagają prowadzenia linii możliwie w kierunku prostym lub po łukach o możliwie największym promieniu. Przyjmuje się na szlaku promienie równe 500—600 m.; w pobliżu zaś i na obszarze miast i w warunkach terenowych […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: