Charakterystyczne objawy urbanizacji

Spostrzeżenia, dotyczące wielu typowych miast Europy i Ameryki, a zilustrowane na kilku przytoczonych przykładach, wskazują na istnienie charakterystycznych objawów urbanizacji. Na początku wieku XIX miasta leżały w przestrzeniach wolnych, ekonomicznie, społecznie i technicznie mało lub wcale nie zorganizowanych. Europa posiadała obok terenów rolnych wielkie jeszcze Obszary leśne, nieużytki itd. Miasta amerykańskie powstawały w przestrzeni niemal bezgranicznej, na ziemi dziewiczej. Istniały tylko luźne związki ekonomiczne, wiążące ogół miast danego kraju w jedną — zresztą dość płynną — całość gospodarczą. Przeważająca część ludności żyła na potęgi. Wznoszą się one przecież nie pośród wielkich dolin i hal górskich, ale wystrzelają pionowymi ścianami przy uliczkach o kilku lub najwyżej 20— 30 metrach szerokości. To nie bryły architektoniczne, lecz potężne formacje geologiczne, w których drga bezmiernie nabrzmiałe w gorączkowym pośpiechu życie fantastycznego organizmu urbanistycznego. Omawiając poniżej sprawy ulic i bloku nowoczesnego poddamy jeszcze bliższej analizie ten rodzaj zabudowy i wynikające stąd konsekwencje dla całości miasta. Tu jednak jeszcze zwrócimy uwagę na jego fenomenalne wyniki w architekturze i formie urbanistycznej. Fragment najstarszej dzielnicy nabiera dzięki bezmiernym kontrastom wysokościowym kształtów najbardziej romantycznych. Widziany z różnych kierunków od strony otaczających go wód, przypomina jakby wyolbrzymione stokrotnie średniowieczne miasta włoskie, najeżone Obronnymi basztami i wieżycami murów obronnych. Potężna skala wysokości zaciera przy pierwszym wrażeniu pojęcie rozległości miasta. Dopiero przemierzenie własnymi krokami ogromnych odległości w mieście przywraca poczucie jego rzeczywistej miary. Nie będąc w stanie w pierwszej chwili analizować konstrukcyjnych podstaw zabudowy, poddajemy się całkowicie wrażeniu potęgi i najbardziej romantycznego piękna ulic-wąwozów w dawnej dzielnicy wieżowców południowego Manhattanu. Stajemy oszołomieni przed szeroko i zupełnie nowocześnie zaprojektowanym zespołem gmachów Rockefeller Centre czyli tzw. Radio City lub przed stupiętrowym niebosiężnym kolosem Empire Stałe Building. [hasła pokrewne: heban kraków, heban kraków projektowanie, heban kraków wnętrz ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: heban kraków konsorcjum stali zielonka systemy suchej zabudowy

Polecamy rowniez:


Najczęściej czytane:
Druga polowa w. XIX

Druga połowa w. XIX była epoka burzenia jednych cennych zabytków dla rzekomego podniesienia wartości drugich. Ogołocenie genialnych dzieł gotyku — katedry paryskiej i kolońskiej, zniesienie monumentalnego pierścienia Średniowiecznych i renesansowych fortyfikacji, perły zabytkowych miast europejskich — Krakowa, oto typowe i jaskrawe przykłady błędnego i powierzchownego ujmowania spraw i urbanistyki i konserwacji zabytków. W dwóch pierwszych […]

Zniszczenia obiektów mostowych zdarzaja sie najczesciej na poludniu kraju, w pasie terenów podgórskich

Zniszczenia obiektów mostowych zdarzają się najczęściej na południu kraju, w pasie terenów podgórskich. Przy dużych powodziach bywają też niszczone mosty trwałe. Częstą przyczyną podmyć podpór jest wzrost prędkości wody pod mostem, spowodowany zmniejszeniem przepływu wskutek osadzenia przez wodę na filarach krzaków, pni drzew, gałęzi, snopów zboża itp. Na terenach podgórskich niebezpieczeństwo podmyć podpór zostało zwiększone […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: