Sprawa własności gruntów w mieście i w jego okolicy

Nader ważnym zagadnieniem prawnym w ustroju urbanistycznym miasta dzisiejszego jest sprawa własności gruntów w samym mieście i w jego bliższej lub dalszej okolicy. Liberalizm gospodarczy wieku XIX, nie tamowany obowiązującymi dawniej tradycjami i obyczajami, a rozpierany nieskoordynowania budowli z podstawowymi warunkami naturalnymi, Święciły wręcz triumfy w ostatnim stuleciu błyskawicznie szybkich procesów urbanizacji. Szczególnie miasta polskie, pozbawione przez rządy okupacyjne niemal wszelkiej kulturalnej opieki, znalazły się w bardzo trudnej sytuacji. Przypadkowa zabudowa peryferyj, niszczenie, parcelacja i zabudowa wolnych terenów i ogrodów w Śródmieściu, wycinanie lasów, parków i ogrodów podmiejskich, zaniedbanie wód, strumieni, rzek i stawów, wyciskają swe przygnębiające piętno na mieście dzisiejszym. W szczególności stan okolic podmiejskich — jedyne miejsce wypoczynku szerokich warstw pracujących, a zamieszkujących w nader ujemnych warunkach w śródmieściu — pozostawia bardzo wiele do życzenia. Jako materiał do studiów w tym zakresie należy zgromadzić: 1) dokladne mapy i plany w dużych podziałkach, 2) fotografie i aerofotografie poszczególnych ważniejszych, w znaczeniu dodatnim lub ujemnym, fragmentów, 3)- opisy tychże fragmentów, przedstawiające ich wartości kulturalne lub zabytkowe, jak np. dawne ogrody, miejsca pamiątkowe itp., 4) przeprowadzić wszechstronne studia na miejscu, sporządzając rysunki fotografie, widoki panoramiczne itd. Należy tu podkreślić, że nawet z punktu widzenia wyłącznie czynnika gospodarczego, poza innymi względami kulturalnymi, wydobycie i podkreślenie w krajobrazie wartości estetycznych odgrywa dużą rolę. Nie tylko wzbogacają one życie mieszkańców całego miasta lub jego fragmentu pod względem estetycznym, lecz zarazem przyciągają ludzi z zewnątrz, co wpływa na rozwój czynnika gospodarczego, i na szerokim uwzględnieniu czynnika estetycznego. Czynnik ten, wyrażony w kompozycji budowli, w trafnie dobranej sytuacji, w harmonii bryły budowlanej z otaczającą świadomie i celowo zorganizowaną przestrzenią, wzbogacał niepomiernie całość dzieła. Tworzył nieprzemijające wartości kultury artystycznej, które dziś przemawiają do nas jeszcze z całą mocą, mimo że same budynki i założenia urbanistyczne zostały z czasem zaniedbane lub nawet zrujnowane. [patrz też: wierszyk na zaproszenie ślubne zamiast kwiatów, wierszyk na zaproszenie ślubne zamiast kwiatów projektowanie, wierszyk na zaproszenie ślubne zamiast kwiatów wnętrz ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: grzejniki retro konsorcjum stali zielonka wierszyk na zaproszenie ślubne zamiast kwiatów

Polecamy rowniez:


Najczęściej czytane:
Koleje i kolejki elektryczne

Urządzenia przeładunkowe, sieć linii fabrycznych, portowych, urządzeń militarnych, linii dla obsługi elektrowni, gazowni, wodociągów, rzeźni, centrali aprowizacyjnych itd. Dopiero wszechstronne ujęcie zagadnień tych tak z punktu widzenia nauki i potrzeb kolejnictwa, jak również wymagań konstrukcji i formy urbanistycznej daje rękojmię należytego funkcjonowania kolei. Wprowadzenie w ostatnich czasach lekkiego i łatwego pod względem obsługi taboru motorowego […]

Skrzyżowanie dwóch linii

Na liniach drugorzędnych, dla pociągów lżejszych, w dojazdach do fabryk, przystani itp. dopuszcza się cokolwiek większe spadki, tj. 12—15 toromil. Z przykładu powyższego widzimy, że przytoczone skrzyżowanie dwóch linii wymaga w całości ponad 1200 m nasypów, względnie wiaduktów lub wykopów. Tworzy się wiec ogromne pasmo w obszarze miejskim O różnym poziomie niż tereny otaczające, z […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: