Rozwój Krakowa

Na przykładzie rozwoju Krakowa widzimy paradoksalny obraz rozwiązania wadliwego. Wspaniały jego pierścień obronny zrównano z ziemią w okresie bardzo niskiego napięcia życia gospodarczego i minimalnych potrzeb komunikacji. Pozostawiono na głównej i zawsze najbardziej ożywionej arterii ruchu jedyną baszte obronną z bramą Floriańską i z monumentalnym Barbakanem przed nia położonym (patrz plan i widoki Krakowa w t. I). I oto, gdy przyszedł okres potężnego rozwoju gospodarczego i rozrostu miasta, gdy wzmogła się komunikacja konna, samochodowa i tramwajowa, dawna brama trwa otoczona dziś pieczołowitą opieką konserwatorską i nie tworzy bynajmniej poważnej przeszkody w życiu miasta. Przeciwnie — łącznie z niewielkim, pozostałym z okresu zniszczenia fragmentem murów obronnych, stanowi ona chlubę nawet tak bogatego we wspaniałe zabytki grodu, jakim jest wielowiekowa stolica Polski. Popełnione dawniej błędy, a z drugiej strony rozwój badań historycznych i znawstwa dzieł sztuki czasów ubiegłych zmieniły w ostatnich czasach metody traktowania spraw konserwatorskich w płaszczyźnie urbanistycznej. Szczegółowe badania naukowe wszelkich zabytków, znajdujących sie na obszarze miasta i w jego okolicach, stały się dziś konieczną przeslanką kompozycji urbanistycznej. Badania te, ocena zabytków i decyzja 9 konieczności ich zachowania lub ewentualnej możliwości przeniesienia czy nawet zniszczenia w ofierze dla dalej sięgających zamierzeń budowlanych, stanowią nieodzowny składnik badań objętych drugą dziedziną studiów. Przykład właściwego ujęcia badań konserwatorskich, przeprowadzony na wysoką skalę, widzimy w wielkich pracach konserwatorskich i urbanistycznych, wykonanych w latach 1925—1939 w Rzymie. Ogromny obszar najbardziej monumentalnych pomników Rzymu starożytnego i średniowiecznego, a więc Forum, Kapitol, Koloseum, w najszerszym zasięgu zostały organicznie włączone w całość kompozycji urbanistycznej Rzymu jako stolicy Italii nowoczesnej. Po przeprowadzeniu szczegółowych studiów zdecydowano się na bardzo daleko idące prace w celu oczyszczenia tych zabytków z naleciałości i zabudowań czasów późniejszyeh. [przypisy: zdw bydgoszcz, broker starogard, zdw bydgoszcz wrocław ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: broker starogard starostwo powiatowe legionowo wydział komunikacji zdw bydgoszcz

Polecamy rowniez:


Najczęściej czytane:
Segmenty wraz ze scianami pachwinowymi spadly na wagony, dwa zawisly na wieszakach

Segmenty wraz ze ścianami pachwinowymi spadły na wagony, dwa zawisły na wieszakach. Wskutek silnego zakopcenia sklepienia podział na segmenty nie był widoczny przed katastrofą. Przerwa w ruchu kolejowym, na tej bardzo ważnej linii, trwała około 15 godzin. W wyniku katastrofy 3 osoby znajdujące się na wiadukcie zostały ranne, w tym główny projektant przebudowy i spawacz […]

Budownictwo i architektura : “Od badań do projektowania – wybrani architekci z wystawy Tongji University of Shanghai”

Dzięki uprzejmości Triennale di Milano Otwarcie 4 września o godz. 17.00 wykładem laureata Nagrody Pritzkera, architekta Wang Shu, wystawa projektów chińskich architektów skupia się na teoretycznych badaniach architektury i projektowania oraz praktyce budowlanej, która obecnie znajduje się w żyznym terenie wszystkie współczesne Chiny, ale szczególnie w Szanghaju. Organizowany przez La Triennale w Mediolanie i kurs […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: