Rozwój Krakowa

Na przykładzie rozwoju Krakowa widzimy paradoksalny obraz rozwiązania wadliwego. Wspaniały jego pierścień obronny zrównano z ziemią w okresie bardzo niskiego napięcia życia gospodarczego i minimalnych potrzeb komunikacji. Pozostawiono na głównej i zawsze najbardziej ożywionej arterii ruchu jedyną baszte obronną z bramą Floriańską i z monumentalnym Barbakanem przed nia położonym (patrz plan i widoki Krakowa w t. I). I oto, gdy przyszedł okres potężnego rozwoju gospodarczego i rozrostu miasta, gdy wzmogła się komunikacja konna, samochodowa i tramwajowa, dawna brama trwa otoczona dziś pieczołowitą opieką konserwatorską i nie tworzy bynajmniej poważnej przeszkody w życiu miasta. Przeciwnie — łącznie z niewielkim, pozostałym z okresu zniszczenia fragmentem murów obronnych, stanowi ona chlubę nawet tak bogatego we wspaniałe zabytki grodu, jakim jest wielowiekowa stolica Polski. Popełnione dawniej błędy, a z drugiej strony rozwój badań historycznych i znawstwa dzieł sztuki czasów ubiegłych zmieniły w ostatnich czasach metody traktowania spraw konserwatorskich w płaszczyźnie urbanistycznej. Szczegółowe badania naukowe wszelkich zabytków, znajdujących sie na obszarze miasta i w jego okolicach, stały się dziś konieczną przeslanką kompozycji urbanistycznej. Badania te, ocena zabytków i decyzja 9 konieczności ich zachowania lub ewentualnej możliwości przeniesienia czy nawet zniszczenia w ofierze dla dalej sięgających zamierzeń budowlanych, stanowią nieodzowny składnik badań objętych drugą dziedziną studiów. Przykład właściwego ujęcia badań konserwatorskich, przeprowadzony na wysoką skalę, widzimy w wielkich pracach konserwatorskich i urbanistycznych, wykonanych w latach 1925—1939 w Rzymie. Ogromny obszar najbardziej monumentalnych pomników Rzymu starożytnego i średniowiecznego, a więc Forum, Kapitol, Koloseum, w najszerszym zasięgu zostały organicznie włączone w całość kompozycji urbanistycznej Rzymu jako stolicy Italii nowoczesnej. Po przeprowadzeniu szczegółowych studiów zdecydowano się na bardzo daleko idące prace w celu oczyszczenia tych zabytków z naleciałości i zabudowań czasów późniejszyeh. [przypisy: zdw bydgoszcz, broker starogard, zdw bydgoszcz wrocław ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: broker starogard starostwo powiatowe legionowo wydział komunikacji zdw bydgoszcz

Polecamy rowniez:


Najczęściej czytane:
Glówne roboty mialy przebiegac nastepujaco

W celu zrealizowania tej koncepcji zastosowano: – konstrukcję odciążającą z 4 I 1000 rozpiętości 24 m, opartą na klatkach z podkładów ustawionych za przyczółkami, – układ wieszaków do podnoszenia półsklepień wraz z podpierającymi je belkami poprzecznymi oraz – jarzma drewniane dla podparcia sklepienia w sąsiedztwie wezgłowi. Główne roboty miały przebiegać następująco: 1) zmontowanie konstrukcji pomocniczych […]

Zewnętrzny zarys wyspy

Zewnętrzny zarys wyspy stanowią wspomniane już wyżej brzegi rzek, dostępne niemal na całym obwodzie dla wielkich nawet okrętów transoceanicznych. Dzięki temu, z wyjątkiem paru kilometrów w północno-zachodniej części wyspy od strony Hudson, całe brzegi te stanowią niemal nieprzerwaną linie bulwarów wyładunkowych i molów różnego typu. Zupełnie wyjątkowe warunki topograficzne i nawigacyjne tworzą tu wręcz nieskończone […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: