Druga polowa w. XIX

Druga połowa w. XIX była epoka burzenia jednych cennych zabytków dla rzekomego podniesienia wartości drugich. Ogołocenie genialnych dzieł gotyku — katedry paryskiej i kolońskiej, zniesienie monumentalnego pierścienia Średniowiecznych i renesansowych fortyfikacji, perły zabytkowych miast europejskich — Krakowa, oto typowe i jaskrawe przykłady błędnego i powierzchownego ujmowania spraw i urbanistyki i konserwacji zabytków. W dwóch pierwszych przykładach nie tylko zburzono całe szeregi budynków zabytkowych o większej lub mniejszej wartości historycznej, otaczających te katedry i tworzących charakterystyczne dla gotyku właściwe im tło, ale ponadto, tworząc wielkie przestrzenie wolne i wznosząc nowe fasady w miejscach nawet dalej położonych obniżono skalę monumentów Średniowiecznych. Pominięto głęboko uzasadnioną i dobrze Odczutą intencję mistrzów średniowiecza, którzy, dzięki kontrastowi szeregów domów mieszczańskich a wielkich fasad i na w kościelnych, osiągnęli nieznaną w innych epokach harmonię wielkiej bryły monumentalnej z całością jednolicie zabudowanej dzielnicy lub nawet całego miasta. Urządzenie na ogołoconych w ten sposób powierzchniach ogródków i trawników, wprowadzenie nowoczesnych środków komunikacji, jak dworce kolejowe, stacje tramwajowe i autobusowe, w wyższym jeszcze stopniu niszczyły genialną ręką wznoszone pomniki. Dwa wybitne przykłady katedry w Paryżu i w Kolonii, o których tu mówimy, stanowią typowy objaw dość często spostrzegany Od kilkudziesięciu lat. Podobny brak zrozumienia wartości zabytków objawia się w burzeniu pierścieni murów obronnych, otaczających dawne miasta. Przy racjonalnym rozwiązaniu urbanistycznym nowoczesnego rozwoju miasta mury te, biegnące wzdłuż bloków budowlanych i przeważnie zacisznych uliczek średniowiecznych, nie moga w żadnym wypadku stanowić przeszkody w budowie dzielnic nowych. Co najwyżej mogą powstać pewne, niewielkie zresztą trudności przy wylotach ważniejszych i bardziej ruchliwych arterii poprzez zbyt może ciasne bramy miejskie. Lecz i w tym wypadku środki wyżej wspomniane, jak podział i właściwe skierowanie ruchu kołowego, rozwiązują sprawę, a umiarkowane rozszerzenie otworów bram i przebicie pomocniczych furt zadowalają najdalej idące wymagania komunikacyjne. [hasła pokrewne: zdw bydgoszcz, broker starogard, zdw bydgoszcz wrocław ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: broker starogard starostwo powiatowe legionowo wydział komunikacji zdw bydgoszcz

Polecamy rowniez:
Najczęściej czytane:
Most przetrwal dzialania wojenne i byl odnowiony po wojnie, przy czym poszerzono jego filary i górny pomost

Podejrzewano sabotaż, ale rzeczoznawcy wykluczyli tę możliwość na podstawie kamiennych odłamków zniszczonego przęsła. Most przetrwał działania wojenne i był odnowiony po wojnie, przy czym poszerzono jego filary i górny pomost. W czasie ogólnokrajowego przeglądu mostów w Stanach Zjednoczonych AP stwierdzono, że stan mostu kratownicowego przez rzekę Clarion w zachodniej Pensylwanii jest na ogół dobry, ale […]

Konieczność technicznego dostosowania linii i terenów kolejowych do potrzeb miasta

W omawianym tu zagadnieniu komunikacyjnym wysuwa sie na plan pierwszy konieczność technicznego dostosowania linii i terenów kolejowych do potrzeb miasta. Linie powinny być prowadzone tak, aby umożliwiały łatwe skrzyżowania dwupoziomowe z najważniejszymi arteriami ulicznymi z pomocą przepuszczania ich ponad torami lub też pod nimi. Najdogodniejsze dla całości organizmu miejskiego jest prowadzenie linii na nasypie, a […]

DevURL
Partnerzy naszego serwisu: